Pilar (core) – jačanje trupa

Fitness Novosti

Pilar (core) – jačanje trupa

pilarDanas ćemo vam objasniti što je to pilar i koja je njegova funkcija u treninzima. Riječ pilar znači stup. Jedna od funkcija stupa je prijenos težine tereta. U arhitekturi starih građevina stup ima iznimnu ulogu, jer na sebe preuzima kompletno opterećenje građevine. Pa što bi to onda predstavljalo stup našeg tijela i koja je njegova uloga? Svaki pokret koji proizlazi iz našeg tijela proizlazi i oslanja se upravo na pilar. Njega čine kuk, core i ramena. Nemoguće bi bilo učinkovito premjestiti ili naglo pomaknuti udove da oni nisu vezani za nešto čvrsto i stabilno. To je upravo naš pilar, svi mišići koji povezuju kuk, torzo i ramena.

Kada su ova područja adekvatno i pravilno uravnotežena, tada možete transferirati, odnosno prenijeti energiju kroz svoje tijelo učinkovitije. Drugim riječima proizvoditi ćete više snage (jakosti) s manje umora. Iz toga razloga je bitno uvijek pravilno izvoditi vježbe kako biste ekonomično aktivirali mišiće prilikom nekoga pokreta. Ukoliko imate pravilnu izvedbu pokreta, trošite manje energije i aktivirate pravilno mišiće upravo za taj pokret.

Ukoliko ste u nekome dijelu tijela slabiji, prilikom izvođenja pokreta kompenzirate to sa drugom skupinom mišića i na njih vršite opterećenje. Radi toga možete si uzrokovati ozljedu, a nećete imati adekvatan razvoj onih ciljanih mišića koje ste željeli aktivirati sa tom vježbom.

Primjerice, ako radite ruski swing sa girjom, a nepravilno aktivirate kuk i gluteuse, uobičajena kompenzacija je da se previše aktiviraju ruke tijekom zamaha girje i kada se girja stavlja u početan položaj za nadolazeći swing.  Zbog neadekvatnog aktiviranja gluteusa leđa idu u hiperekstenziju. Ovo je samo jedan od primjera, ali ako analiziramo bilo koju vježbu, zaključiti ćemo da bez nedovoljno jakog pilara nije moguće provoditi sportski trening maksimalno kvalitetno.

Stoga što imate jači pilar to ste jači. Bez pilara, lančanom reakcijom ćete si značajno povećati mogućnost ozljede. Ona počinje s donjeg dijela leđa, pa sve do koljena i gležnjeva i diže se prema vratu, ramenima i laktovima.

Zašto je snaga pilara jedinstvena?core1
Razlog zašto treniramo pokrete cijelog tijela, a ne samo ograničene izolirajuće pokrete jest upravo to što je cijelo tijelo povezano pilarom. To pravilo važi podjednako za sport i rekreaciju. Sve je povezano kinetičkim lancom. Ukoliko imate problem sa primjerice nožnim prstom, tada ujedno dolazi do laganog problema u koljenu. Ako imate problem u koljenu, uskoro dolazi i do problema sa kukom, te naposljetku ramenima.

Mišićni sustav je istovremeno jednostavan i složen. Niz mišićnih i fascijalnih vlakana rade besprijekorno proizvodeći učinkovito kretanje. Mnogi trenažni programi needuciranih trenera rade više štete nego koristi. Razlog je što se koriste neadekvatne vježbe koje izoliraju samo određene ili ograničene skupine mišiće, pa tako  dolazi do mišićne neravnoteže. Time se sabotiraju motorički obrasci prilikom izvođenja nekoga pokreta. Ovo pravilo primjerice ne vrijedi kod ljudi u rehabilitacijskom postupku, posebno u početnoj fazi oporavka.

Važno je naglasiti da svaki pokret proizlazi iz centra tijela odnosno cora. Način na koji smo održali core, te njegovo usklađivanje i funkcionalnost, izravno utječe na zdravlje našeg tijela, jer je sve međusobno povezano. Pa iz tog razloga, sjetite se da svaki put kada vježbate ruke, noge ili bilo koji dio tijela, sve započinje od trupa. Kada budete usavršili rad kukova, stabilnost core-a i ramenu stabilnost, u svakoj vježbi ćete osjetiti značajan napredak.

Za kraj članka ćemo važnost pilara u svakodnevom životu objasniti ovom zanimljivom pričom. Sjetite se načina na koji se kod dojenčadi razvija pokret. Kreću se pomalo po leđima sve do onog trenutka kada razviju dovoljnu stabilnost i jakost da bi se mogli okrenuti na trbuh. Ubrzo napreduju, počinju puzati, zatim stajati, te onda hodati. Svakim svojim korakom shvaćaju i usvajaju stabilnost trupa koja im omogućava da osim hodanja, primjerice onda mogu i trčati.

Kod odraslih osoba dolazi do obrnutog procesa. Starije osobe počinju gubiti stabilnost trupa, počinju im patiti leđa jer nemaju dovoljno jak trup. Upravo iz tog razloga je bitna stabilnost trupa, ne samo kod sportaša, već i u svakodnevnom životu. Budite sigurni da će vam u budućnosti, ukoliko vam već i sada ne treba,  biti potrebna dovoljna stabilnost trupa poradi vašeg zdravlja. Uključivanjem jačanja trupa u svoj program, vaše će tijelo podići razinu performansa i strukture pokreta. Samim time ćete povećati fleksibilnost i stabilnost trupa, a time ćete ujedno pozitivno utjecati i na vaše zdravlje.

Stoga promislite, čuvajte i trenirajte kompletno tijelo!

(Najbolji trenažer za core svih vremena: Power Wheel)

 

Pripremio: Domagoj Jembrih, student kineziologije

 

PREGLEDAJTE I PREUZMITE KATALOG S NAŠOM KOMPLETNOM PONUDOM!

Blue Gym
Latest posts by Blue Gym (see all)