Sportska forma

Fitness Novosti

Sportska forma

sportska formaJedno od najkontroverznijih pitanja profesionalnog sportaša jest kako postići vrhunac sportske forme. Trener treba dobro poznavati samog sportaša, njegove sposobnosti, razumjeti njegovo dijagnostičko stanje, težiti ka finalnom trenažnom stanju (vrhuncu sportske forme), razumjeti se u sami sport dotičnog sportaša, razumjeti se u prehranu koja igra veliku ulogu, te ono najvažnije trener treba posjedovati svo kineziloško znanje kako bi ostvario taj cilj.

Iako to zvuči jednostavno za laike koji nisu kineziološke struke, vjerujte to nije lako. Ukoliko sportaš trenira preintenzivno prije samog natjecanja, sportaš neće biti u stanju iskoristiti sve svoje sposobnosti u punom kapacitetu. S obzirom na preintenzivne treninge prije samoga natjecanja te vjerojatno zbog pretreniranosti i nedovoljnog odmora da se tijelo regenerira, umor će biti taj koji će prekriti puni potencijal sportaša. Međutim ukoliko sportaš ne trenira dovoljno prije samoga natjecanja, velika je mogućnost da vrhunac sportske forme neće biti tokom samog natjecanja, već će on kasniti. Tada sportaš opet ne daje svoje kvalitetne i maksimalne rezultate iz razloga što nije dovoljno spreman i daleko je od svoga vrhunca. Ovi procesi priprema ovisno o samome sportu mogu trajati od nekoliko tjedana do nekoliko mjeseci. Stoga treba sve pomno i kvalitetno proučiti te spremiti adekvatni plan i program za svoga sportaša, a to je veliki izazov. Dobar početak za traženje odgovora kako krenuti u sportsku pripremu jest sama dijagnostika odnosno dijagnosticiramo trenutno stanje sportaša koje ćemo pratiti tokom cijelih priprema sve dok ne dođe do našeg željenog stanja. Također treba gledati kod pripreme sportaša o samoj prirodi sporta jer se sportovi razlikuju pa tako i same sposobnosti odnosno pripreme. Treneri često vode borbu na način da moraju ukomponirati treninge snage sa treningom izdržljivosti, te specifičnim treninzima za sami sport. Svaki sport ima svoj „kolač“ sposobnosti odnosno  koje su to sposobnosti i u kojim postotcima se oni izražavaju da bi neki sportaš bio kvalitetan u svome sportu. Primjerice nogomet. Puno je tu sposobnosti koje treba uzeti u obzir. Dakako u timskim sportovima se razlikuju i pozicije igrača na terenu gdje onda i oni imaju specifičnost unutar samoga sporta (vratar i napadač). Međutim nogometaš ne može proći pripreme primjerice nekoga hrvača jer hrvač ima sasvim druge sposobnosti koje su mu potrebne za njegov sport.  Jedan veliki faktor u pripremama može biti kada se sportaš natječe u više sportova ili disciplina. To su najčešće sportovi koji se sastoje od povećeg broja disciplina poput desetoboja. Kada morate biti prosječni u gotovo svakoj atletskoj disciplini, onda možete misliti koliko tu ima posla sa samim sportašem. Zato se moraju gledati njegovi afiniteti i prednosti, te prednosti ne smiju opasti i stagnirati dok u slabijim disciplinama se mora uvijek poboljšavati.

Također o samim pripremama ovisi i duljina prvenstva i natjecanja sportaša. Nekim sportašima prvenstva znaju završavati dosta kasno i imaju samo nekoliko tjedana da se odmore pa kreću nanovo u sezonu dok postoje i oni kojima sezone kraću traju pa imaju preveliki period odmora. Tim sportašima je tada potreban educiran i adekvatan osobni trsportska forma1ener koji će im podići razinu sportske forme bar dok ne počnu pripreme primjerice cijele momčadi za sezonu. Kod vrhunskih sportaša zna se često događati problem prevelikog broja natjecanja gdje gotovo nikada ni nemaju vremena za odmor pa samim time se ni ne treba preintenzivno raditi sa njima na podizanju sportske forme ukoliko nakon završenoga prvenstva (a u međuvremenu se igrao kup i europsko natjecanje) na poziv reprezentacije ide na kontinentalno ili svjetsko natjecanje. Njima su potrebni stručnjaci koji će im podići razinu forme na temelju dobrog odmora koji će regenerirati sportaše kako bi mogli ući potpuno spremni na samo natjecanje. Koliko je jedan trening dobar za napredak sportaša, toliko je dobar i domor. Možete samo zamisliti koliko je teško primjerice igrati i nekoliko utakmica tjedno i to kroz period od 9 mjeseci. Uračunajte tu još i putovanja i zamislite koliko vam se samo nakupi umora. Nedugo nakon prvenstva od 9 mjeseci, nakon 2 tjedna kreću pripreme i tada sve ispočetka. Ovo je bio samo primjer jedne profesionalne nogometne ekipe kako funkcionira tokom jedne nogometne sezone. Zato je potrebno kineziološku struku smatrati ozbiljnom jer su treneri ti zbog kojih sportaši uspijevaju imati sve te silne rezultate.

Pitanje novca također igra ulogu u postizanju vrhunca sportske forme. Primjerice na međunarodnoj razini teško je trkaču maratona da na vrhuncu sportske forme bude dva puta godišnje. S obzirom na količinu trka, maratonci često trče i teško je uskladiti svoju sportsku formu sa samim trkama. Oni se jako puno troše pošto oni znaju trčati satima i satima. Često je kod maratonaca problem što se natječu češće nego što bi zaradili novac što utječe na njihovu sposobnost i svakako na motivaciju.

Svaki sport nudi svoj izazov, ali iz toga razloga svaki sport ima i svoj put kako doći do maksimalnih rezultata. Za sportaše koji se često natječu na profesionalnom nivou, pogotovo oni sa dugim sezonama, važno je održati mišićnu masu tokom sezone. Stoga sportaši moraju u treningu programa tokom priprema i sezone imati udio hipertrofije (povećanje mišićne mase). Ne mora značiti uvijek da intenzivan trening ujedno donosi i hipertrofiju. Intenzivan trening se može odnositi i na treninge aerobnog tipa, a to je ono što rekreativci znaju brkati, misleći kako intenzivno znači i puno ponavljanja. Puno ponavljanja može biti i sprint, ali puno ponavljanja ne mora biti i dizanje tereta.

Postizanje vrhunca sportske forme je znanost. Za to treba puno trenerskog znanja, kvalitetne sportske opreme, puno sportaševe žrtve, a uz sportaša trener mora biti uvijek, bez obzira ne njegove uspjehe i neuspjehe!

 

Pripremio: Domagoj Jembrih, student kineziologije

 

PREGLEDAJTE I PREUZMITE KATALOG S NAŠOM KOMPLETNOM PONUDOM!