Šećer

Fitness Novosti

Šećer

šećerŠećer je kao tema vrlo zanimljiv pošto ga danas ljudi sve više i ćešće konzumiraju ne znajući koliko u biti šećera u sebe i unose putem raznih hrana te zaslađenih pića. Za optimalni sastav tijela, šećer više donosi nevolja nego što nosi pozitivne stvari sa sobom u vrijeme današnjeg modernog čovjeka.

Izbjegavajući ga imati ćete velike prednosti kod oblikovanja svoga tijela te ćete biti puno boljega zdravlja, jer on može uzrokovati raznorazne zdrastvene probleme poput visokog krvnog tlaka, srčanih tegoba, ubrzavanje procesa starenja te čak i rak.
Da ne biste mislili da je šećer glavni krivac za sve te probleme, glavni krivci smo mi sami jer ga previše unosimo u sebe, čineći nas debljima pa samim time i nezdravijima. Kao što smo pričali o alkoholu kako je potrebna umjerenost da bi i alkohol imao svoje prednosti za zdravlje poput jedne čaše crnog vina, tako i šećer mora biti u granicama unošenja u naše tijelo. Međutim dosta ljudi nije ni svjesno koliko ga zapravo unose u sebe. On bi se trebao koristiti kao delikatesa u manjim količinama i to jednom tjedno, a današnji moderan čovjek pojede ili popije u prosjeku 22 do 28 čajnih žličica šećera na dan. To bi u prijevodu značilo da u sebe unosimo 350-450 kalorija odnosno skoro pola kilograma šećera tjedno! Mnogi ljudi misle da je šečer u ograničenim količinama u redu ili da postoje sladila koja su bolja za nas jer su sirovi pa samim time i prirodni. Samo zato što je sirovo i iz prirode, ne znači da na nas neće utjecati tako što ćemo dobiti višak kilograma. Šećer je šećer, bio on procesuiran ili iz prirode. To što netko jede voće i samim time kaže kako je to zdravo, to ne znači da od toga se neće udebljati i da to nema kalorijsku vrijednost. Previše ljudi razmišlja na način da ako je nešto zdravo, samim time to i ne deblja. Jedete li čokoladu iz dućana ili med iz prirode, u sebe unosite šećer. Razlika jest u tome što je med iz prirode i što osim samog šećera ima druga bogate vrijednosti kao što su primjerice vitamini, antioksidansi te med pojačava imunološki sustav. Čokolada iz dućana to nema, ali opet naglasak današnje teme je šećer, a unosom viška šećera, ugrožavamo si zdravlje.

Da bismo shvatili što je šećer, ovim člankom ćemo prikazati kako se on razgrađuje u našem tijelu te kako se obrađuju različiti oblici šećera.

Što je u biti šećer?
Za potrebe ovog članka , šećer uključuje sva sladila koja se proizvode od šećerne trske , kukuruza, šećerne repe, voća, meda, javorov sirup i fruktoza. Bijeli i smeđi šećer te svi razni sokovi su sastavljeni od molekula šećera saharoze koju čini pola fruktoze i pola glukoze.

Glukoza je šećer koji se pretvara u glikogen i pohranjuje se u stanicama za energiju, a ukoliko se ta energija ne iskorištava, ona se pretvara u mast. Glukoza nije slatka sama po sebi, ali kada je u paru sa udjelom fruktoze u jednakom omjeru, tada jest to ono što nazivamo šećer. Ukoliko se trebate napuniti energijom u što kraćem vremenu nakon visoko intenzivnog treninga, glukoza je najbolji izvor za to, međutim gledano sa perspektive sastava tijela, takav način treba izbjegavati.

Fruktoza je šećer koji se nalazi u voću te u nekom povrću. Fruktoza se metabolizira u jetri te ona ne podiže inzulin. Studija pokazuju da jedući hranu sa izrazitom fruktozom, dovodi do rizika pojavljivljanja dijabetesa te povećanja masnoća u našem tijelu pošto se fruktoza brzo u tijelu rasprostranjuje kao energija.

Problemi sa šećerom:šećer1

Kao što smo rekli kako bi se količina šećera trebala unositi umjereno, danas ljudi sve više govore kako to nije važno te oni „pametuju“ što je za njih u biti najbolje i smatraju kako šećer nije tako štetan. Jedan od odgovora na to pitanje zašto to ljudi rade jest to da šećer ima učinak na promjenu hormonalnih reakcija te moždanih funkcija koje nas tjeraju da uvijek jedemo šećer iznova. Naša budnost, energija te funkcioniranje mozga se sa viškom šećera sve više smanjuje, osjećamo se malaksavo, tromo te pospano. Postoji  mreža odašiljača u mozgu na hranu koju jedemo, a ukoliko jedemo ugljikohidrate posebice šećer, ta mreža može biti blokirana. Samom blokadom mreže se događaju već navedene stvari od pospanosti i malaksavosti jer naše tijelo reagira na višak šećera tako što manje daje energije tijelu u tom trenutku pošto u sebe unosimo šećer.  Tako na primjer je siganlizacija za dopamin smanjena te se ne osjećate toliko zadovoljno pa sreću tražite u šećeru pošto vam to privremeno samo aktivira dopamin i zadovoljstvo. Međutim, jedući šećer, hormon leptina koji potiskuje osjećaj gladi odnosno zasićenosti nije aktiviran stoga vi možete piti i jesti šećer duže iako bi vas kod neke druge hrane već leptin upozorio na vašu zasićenost. Današnji problem prehrane jest procesuirana hrana koja sadrži podosta nepotrebnog odnosno nagomilanog šećera. Stoga i je najzdravije jesti domaću hranu za koju znate da nema dodatnih sastojaka kako bi se očuvala boja, miris i kvaliteta okusa. Svo povrće koje izdrži duže od nekoliko dana na sobnoj temperaturi a da ne trune, budite sigurni da biste trebali razmisliti hoćete li tu namirnicu pojesti. Ako ne jedete procesuiranu hranu, imate velike šanse da izbjegavate šećer maksimalno ili da ga jedete u vrlo malim količinama. Dakako ako vam je cilj izgubiti nepoželjne kilograme, izbjegavajte nepoželjne šećere u širokom luku!

Problemi sa fruktozom:

Izvorno se mislilo kako je fruktoza odličan izbor odnosno alternativa za saharozu jer ne utječe na inzulin. Ipak novija istraživanja pokazuju kako konzumiranjem hrane i pića sa dodatnom fruktozom utječe na naše tijelo na način da se usporava metabolizam, zaustavlja se sagorijevanje masti u tijelu te će jetra fruktozu odmah pretvoriti u energiju koja se treba momentalno iskoristiti. U suprotnom dolazi do skladišćenja energije, odnosno pretvorbe energije u mast. Također negativne vijesti uz fruktozu se vežu zbog toga što se skladištena energija odmah taloži najviše oko područja trbuha te je dokazano da osobe koje koriste previše fruktoze imaju 15% veću šansu za dijabetes. Ujedno je i dokazano kako se zbog fruktoze povećava triglicerid u krvi što je primarni pokazatelj srčane bolesti.

Uz nekoliko savjeta kako paziti na šećer ćemo vam ujedno i dati zaključak ovoga članka:
1.    Pazite na prerađenu hranu.
2.    Čitajte naljepnice na hrani koja je zapakirana. (gledate ima li dodanog šećera)
3.    Smanjite unos kalorija putem šećera.
4.    Izbjegavajte pića koja su zaslađena, pijte vodu.
5.    Prirodni sokovi jesu zdravi, ali pripazite i na njihovu količinu.

 

Pripremio: Domagoj Jembrih, student kineziologije

 

PREGLEDAJTE I PREUZMITE KATALOG S NAŠOM KOMPLETNOM PONUDOM!