Kako pravilno odabrati tenisice za trčanje

Fitness Novosti

Kako pravilno odabrati tenisice za trčanje

Tenisice4Često nam se tenisice čine udobnima dok ih isprobavamo u trgovinama sportske opreme. Međutim, pravi test je otrčati nekoliko kilometara upravo u tim tenisicama. Ovaj članak će vam ubrzo pokazati kako je vaš idealan par tenisica za trčanje puno zahtjevnije pitanje. Idealna tenisica svakako ima puno više veze sa oblikom vašeg stopala i načinom na koji trčite, nego sa markom same tenisice.

Postoji više različitih vrsta tenisica poput onih namijenjenih samo rekreativnom trčanju po pločniku, asfaltu ili atletskoj stazi. Te vrste tenisica su veoma lagane i fleksibilne, a cilj im je stabilizirati stopalo tijekom trčanja, te ublažiti pritisak na stopalo prilikom kontakta s podlogom. S druge strane, postoje i tenisice čvršćeg materijala koje su namijenjene “off road” trkačima. Takve tenisice su poboljšane agresivnim potplatom koji pridonosi stabilnosti, podršci i zaštiti stopala. Ukoliko volite trčati po prirodi gdje ima puno kamenja, korijenja, stijena, blata ili različitih prepreka tada se, zbog sigurnosti vašeg stopala, koristi ova vrsta tenisica.

Kako biste shvatili koji vam je tip tenisice potreban, najprije morate provjeriti kakva su vaša stopala, odnosno nožni luk. U vašem odabiru mogu vam pomoći poznavatelji sportske obuće, kao i prodavači u specijaliziranim trgovinama. Jedan od načina kako provjeriti svoj tip stopala jest ostaviti otisak u pijesku ili mokar otisak na papiru. Razlikujemo tri različite vrste stopala – ravno stopalo, stopalo visokog luka, te neutralno odnosno normalno stopalo. Za svako stopalo dati ćemo pojašnjenje, te razjasniti potencijalne probleme s obzirom na izbor tenisica.

 

Tenisice2Ravno stopalo

Ukoliko kod otiska ne vidite nikakav nožni luk, onda najvjerojatnije imate potpuno ravno stopalo ili platfus. To znači da je dno vašeg stopala od pete do nožnih prstiju potpuno ravno. Na otisku možete primjetiti da ne vidite unutarnju krivulju od palca do pete. Što je problem? Ukoliko imate ravno stopalo, vrlo ste vjerojatno podložni pronaciji stopala. Sada dolazimo do objašnjenja u kojem biomehanikom opisujemo način vašeg trčanja koji također igra ulogu u odabiru idealnih tenisica. Stoga ćemo pojasniti termine pronacije stopala (prekomjerna pronacija), te supinacije stopala. Vaš oblik stopala je usko povezan sa biomehanikom vaših pokreta bilo da se radi o trčanju ili hodanju. Svakim korakom vaša peta obično prvo dodiruje tlo. Kod ravnog stopala dočekamo se na cijelo stopalo prilikom kontakta sa podlogom te se, zbog prijenosa sile, peta počinje izvrtati prema unutrašnjoj strani stopala. Iz tog razloga dolazi do velikih problema sa skočnim zglobovima koji na kraju kinetičkim lancem ujedno utječu i na samu kralježnicu. Postoje ljudi koji trče prekomjernom pronacijom stopala koja osim zglobova može utjecati najviše i na koljena. Kod prekomjerne pronacije je potrebna stabilna tenisica, i tenisica koja će omogućavati skladnost pokreta odnosno kontrolu pokreta koji će omogućiti da koljena pritom ne pate. Za još veću dobrobit kod trkača sa ravnim stopalima koriste se ortopedski ulošci. Budući da je takvih trkača najviše, ponuda tenisica za takve trkače je ujedno i najšira. One se od ostalih tenisica razlikuju po tome što je srednji dio potplata napravljen od tvrđeg materijala radi boljeg prianjanja pete uz tlo tijekom trčanja. Neke tenisice imaju i plastične dodatke za stabilizaciju pete.

 

Tenisice1Visoko stopalo

Vrlo lako ćete utvrditi imate li visoke nožne lukove iz razloga što su visoki i definiraju vrlo uočljivi luk na stopalu. Problem kod ovakvog tipa stopala jest supinacija stopala. To znači da je otisak prekinut na dijelu između prstiju i pete, i takvo stopalo se uvijek dočeka na vanjsku stranu što rezultira nedovoljnom amortizacijom cijelog stopala prilikom kontakta s podlogom. Mali je broj trkača koji ovako trči, no oni moraju biti iznimno fleksibilnog skočnog zgloba. Stoga se takvim trkačima preporučuju mekane, fleksibilne tenisice, koje će stopalu pružiti stabilnost. Budući da je takvih trkača malo, samim time je i izbor adekvatne tenisice mali. Ove tenisice nemaju dodataka za stabilnost, što znači da je srednji dio tenisice napravljen od jednog materijala, odnosno da ima samo uloške za dodatno ublažavanje koji su mekši od osnovnog dijela potplata, a ne tvrđi kao u slučaju pronacije.

 

Normalno stopalo

Ukoliko ste ispitali svoje stopalo putem otiska i ne primjećujete karakteristike niti ravnog niti visokog stopala, tada imate normalno ili neutralno stopalo. Vaš će otisak imati primjetnu krivulju prema unutra, ali ne više od dva centimetra. Ovo je ujedno i najčešći tip stopala i, uz adekvatnu obuću, najmanje osjetljiv na ozljede. Osobe ovakvog stopala imaju vrlo širok izbor obuće, te im nisu potrebne posebne odnosno specifične tenisice s obzirom na tip stopala i biomehaniku trčanja za razliku od dva prethodna slučaja.

Tenisice3

Također je vrlo važno spomenuti da se muške tenisice razlikuju od ženskih tenisica. Zbog same anatomije, žene se razlikuju u biomehanici trčanja od muškaraca. Žene zbog svojih bokova imaju drugačije kretnje nego muškarci, a ujedno su i lakše od njih. Zbog toga žene  obično imaju uži petni dio tenisice te je, budući da su lakše, njihov potplat puno fleksibilniji i ima drugačije ublažavanje pritiska podloge na stopalo.

Što se tiče završnog savjeta o vašim idealnim tenisicama, vjerujemo da ćete na temelju ovog članka obraćati više pažnje pri kupovini i odabiru tenisica za trčanje. U boljim trgovinama ćete zasigurno naći tip tenisice koji odgovara profilu vašeg stopala. Ne idite na blef već promislite što kupujete, jer vam trčanje mora pružiti užitak i sigurnost vašim stopalima, koljenima i kralježnici.

Piše: Domagoj Jembrih, student kineziologije

 

Tenisice ne držimo, no svu ostalu ponudu sportske opreme možete provjeriti na našem webshopu, a pratite nas i putem Facebooka i Twittera.

 

PREGLEDAJTE I PREUZMITE KATALOG S NAŠOM KOMPLETNOM PONUDOM!

Blue Gym
Blue Gym

Latest posts by Blue Gym (see all)